Webbanalys: Äntligen dax!

Som jag har längtat efter den här kursen! Boken, som jag haft hemma sen i somras, har jag gömt undan för att den inte ska ta all min tid från det jag måste göra först. Jag har länge använt Google analytics på den mest basala nivån men längtat efter tillfället att få fördjupa mig. Självklart har jag samtidigt provat mig fram och läst på lite men tänkt att jag ska hålla igen lite till kursen startar med tanke på allt annat jag har att pyssla med (“en-sak-i-taget” “var-sak-har-sin-tid” -tänket är trist ibland…). Men sanningen är att webbanalysen är ett av de tyngsta skälen till mitt val av utbildning. Jag har alltid strävat efter att förstå sammanhang och ser stort värde i att vara lyhörd på den information man får tillhanda, knyta ihop den, dra paralleller och sedan känna en känsla av förståelse som annars inte uppstår. På nätet bjuds väldigt mycket unik information ut om beteenden och om personer. Dessa kunskaper bör behandlas som små juveler, dels av integritetsskäl men verkligen också eftersom de vid effektiv tolkning ger en skattkarta till kundens behov och hur man bäst kommunicerar med kunden.

Webbanalys - Google analytics

Kan webbanalys vara porten till en annan värld?

Länge har jag älskat att observera människor och genom webbanalys och dess verktyg får jag möjlighet att observera dem på ett ytterst konkret sätt där de spenderar väldigt stor del av sin tid. Många måste genom åren ha slösat massor av resurser på fel åtgärder efter som man många gånger famlat i mörker, nu behöver man inte göra det längre. Annons- och webbutvecklingspengarna kan allokeras på effektivare sätt och kunden blir mött där den behöver det. Folk pratar ju inte om annat är BIG DATA nu för tiden och om det begreppet och allt vad det innebär är här för att stanna som är det bara att snällt lära sig verktygen som står tillbuds för att göra något vettigt med all denna data. Vilken fin värld jag verkar vara på väg in i, nu kör vi!

(Not: Kursen hålls av Mattias Malmnäs från Malmnäs & Ödling Digital Management AB och Christoffer Luthman från Outfox)

Comments

Leave a Reply to Per Pettersson Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>