Sociala medier

Sociala medier är ju vansinnigt brett nu för tiden. Det finns också hur mycket som helst att säga om det. Som samhällsintresserad medborgare tycker jag något om sociala medier varje dag några av dessa tankar ska jag skriva om här.

Content Marketing projektet #myfoodprank

Translate »
Nu är vi i full gång med våra content marketing projekt! Vi blev tilldelade produkten matkasse och ska försöka skapa värdefullt  innehåll kring den produkten. Även om inte jag känner att innehållsmarknadsföring kanske är min favorit gren så ska det blir spännande att prova. Framför allt lärorikt! 
 

Myfoodprank, ha roligt med matJag och mina gruppkollegor jobbar med ett content marketing projekt som rör sig inom matkassebranschen. Det första i innehållsväg som poppar upp när man ska marknadsföra en matprodukt är ju förstås recept och olika sorters mattips. Vi ville dock gå lite utanför den boxen och slet vårt hår för att komma på något lite mer oväntat inom området. Till slut enades vi om att testa att centrera vårt innehållsskapande runt skämt och lek och så föddes #myfoodprank. Projektet går ut på att trigga igång en lekfull rörelse runt vardagsmaten och få folk att göra roliga practical jokes (pranks) på sina vänner och familj, för att sedan dela med sig av dem i bild- eller videoform så att det blir lite kul viral spridning på det hela. För att anknyta till den egna kritiken mot content marketing som jag skrev om här så blir ju givetvis kritiken mot vårt projekt: är affärskopplingen tillräcklig? Svaret på frågan är förstås: vi tror det men vem vet? Vidare kan man också fundera runt hurvida att leka med maten är i linje med en produkt som matkassen där mycket av de inbyggda värdena är centrerade runt hälsa, tidsbesparing och så vidare. Åter igen vem vet?

MEN, det fina med att vara student är att vi inte har en verklig ledning som kräver resultat utan vi kan prova det här konceptet och se om det i vår lilla skala verkar ge någon respons. Vi har mån att testa något nytt. Själva har vi tilltro till idén men om det inte lyckas så kommer det ge oss viktiga lärdomar inför våra framtida yrkesliv som varit betydligt mer dyrköpta om vi varit där nu. Jag är glad att jag och min grupp har valt ett projekt som är en aning utanför det förväntade för det är nu vi har guldläge att laborera!

Här följer du projektet:

Plattformen: myfoodprank.se
Youtube kanalen: Myfoodprank
Instagram: #myfoodprank

#myfoodprank

Content marketing: King eller bara buzz?

Devisen “content is king” är poppis i alla möjliga sammanhang. Inte minst för att underblåsa den tyngd som content marketing har. Jag tänker inte säga emot! Möjligheterna verkar stora. Men är det helt odelat bra? Här är mina inledande funderingar.
 

content is kingJag har länge sett och tagit del av otaliga typer av roligt, snyggt eller provocerande innehåll med alla möjliga tydliga eller mindre tydliga avsändare. Inte förrän nu har jag kunnat sortera in dessa aktiviteter som content marketing. Möjligen är att det inte alltid kallats så. Sara Öhman gjorde entré hos onlinemarknadsförarna på Medieinstitutet direkt efter jul är att vi ska få prova på just content marketing (läs om vårt projekt). Content marketing går alltså ut på att skapa innehåll om eller kring sin produkt som är anpassat för att tilltala den valda målgruppen, för att sedan publiceras eller spridas i de kanaler som passar samma målgrupp. Innehållet ska tillföra något mer än “vanlig reklam” gör och vara lite mer värdeskapande. Således kan man skapa innehåll som inte har direkt anknytning till produkten men ändå passar målgruppen som kommer köpa produkten. Jag imponeras av Saras förmåga av att hitta nytta i innehållsmarknadsföringen på alla möjliga plan, rekommenderar verkligen hennes blogg. Hon är dessutom väldigt generös med tips och guider .

Det jag ser som innehållsmarknadsföringens stora styrka är att den möter ett krav från oss surfare på bättre innehåll på nätet generellt. Jag tror vi som i hög utsträckning lever och konsumerar online kräver lite mer kvalitet av nätet nu och tycker företag som mest annonserar blir lite tjatiga. Vi vill ha det innehåll som ger oss något, vi vill se lite engagemang i produktionen av innehåll för nätet, då känner vi att företagen bryr sig om oss och vi kanske handlar av dem. 

Å andra sidan tror jag att det är en ganska lång väg till att få innehållsmarknadsföring lönsam och hur väl det lyckas är nog ganska beroende av branch och företagets (eller möjligen markandssatsningens) storlek. Stora företag som har bra grundsetup för innehållsproduktion bör ha en kortare väg till att se affärsnyttan medans små företag troligtvis kan sätta upp en bra plan och strategi utan problem men får svårt att avsätta och räkna hem de timmar det tar att producera det planerade innehållet. Vidare har företag med exempelvis mycket historia eller en verksamhet som ändå dokumenteras på olika sätt kortare väg till att få ut sitt innehåll på bred front än företag som rör sig i branscher som kanske utifrån ses som lite “tråkigare” (tex industri). Det pågår mycket diskussion i klassen (och överallt nästan) om värdet. Jag får känslan av att många helt okritiskt propagerar för att alla måste ägna sig åt innehållsmarknadsföring (kanske för att de tycker det och kul att jobba med) som om det vore det ända rätta. Det verkar lite destruktivt i mina ögon. Att kasta sig in i det tror jag blir både dyrt och dåligt. Dessutom tror jag att själva kärnfrågan snarare är “passar det oss” än “hur ska vi få in det”. För att sammanfatta, jag tycker inte det går att sätta punkt efter påståendet “content is king” för det finns if’s and but’s. Förutsatt att innehållet är grymt och betalar sig så stämmer påståentet. Men om innehållet inte håller måttet eller att innehållsproduktionen tar tid från marknadsaktiviteter du vet lönar sig tar du en stor risk både med ditt varumärke och din försäljning. Vi får se var jag står i frågan efter det här projektet!

Året på Instagram

Jodå, jag har också fått en sån liten film fixad med mitt år på Instagram. Dessvärre har jag inte varit så fasligt aktiv på Instagram under året så min lilla film baseras på några val från slutet av året. Men vad gör väl det!?

 

Bakom bilderna finns detta:

  • Under bygget av citybanan just utanför centralstationen hade någon satt hörselskydd på den stackars statyn (av Nils Ericsson, järnvägsbyggaren). Jag tycker det symboliserar hur alla vi Stockholmare känner. Det byggs och bullras men tittar nyfiket på, vår stad växer och utvecklas!
  • Finaste lilla systerson 2 år har gömt sin nya ficklampa i mormors kopparkanna och kikar på den genom pipen.
  • En fantastiskt givande dag på Waterfront den 26:e november, jag är glad att denna kom med! #ind13 #digidag (läs mer)
  • Hushållet äger en helt autentisk Jörgenmössa från inspelningen av TV-serien Bert. Min absoluta favorit att springa i, det blir givetvis roligare att springa i en Jörgenmössa #detfinnsenlitenjörgenialla
  • Utpumpad efter en hård men fantastisk höst pep vi till Barcelona och fann solen. Lyx, fotboll och konstpaus!
  • Den 22:a december var jag givetvis i Kärrtorp och visade min avsky mot rasism och främlingsfientlighet. Det var en fin dag, jag var glad att se så många kliva fram och visa att de inte tolererar sånt skit och jag hoppas så innerligt att den grymma uppslutningen denna dag är representativ för svenskarna inför valåret 2014.

Rätt kul ide, även om det ju inte är så svårt att sätta ihop sin egen lilla video eller gif med bilder. Då kan man ju också välja vilka bilder man vill utan att likes har något med saken att göra. Men å andra sidan är det representativt vill jag mena. Att andra gillar, kommenterar och delar något vi valt att lägga upp via sociala medier tar vi nog ändå i ganska hög grad som en bekräftelse på att det var ett av våra bästa moments. Annars skulle väl inte skrytplatser som tex Arlanda vara de mest inchekade på sociala medier. Bekräftelsen höjer upp den händelsen lite till och vi gillar att bli bekräftade.

Om du vill göra din lilla 2013-film kan du läsa om hur man gör här. Min Instagram feed ser du här i sidan till höger!

Slacktivism: slackigt, inte aktivt.

Slacktivism Stenmark Malin GöranssonVårt sätt att interagera med varandra har förändrats radikalt under de senaste åren vartefter användningen av sociala medier ökat explosionsartat. Interagerar vi på ett nytt sätt agerar och reagerar vi också på nya sätt. Vi gillar och delar, taggar och kommenterar, allt för att visa vår ståndpunkt i olika frågor. Men bryr vi oss eller kommer vi undan för lätt? Slacktivism är fenomenet.
 

Vad är slacktivism?

Ordet är en hybrid av de två motsatserna “slackerskapet” och “aktivismen”. Vilket givetvis är en menad ordlek som jag tycker säger något om vår samtid. Vi vill väldigt gärna hitta ett sätt att vara aktiva samtidigt som vi är passiva. Vi vill också väldigt gärna vill sitta still och äta samtidigt som vi är smala, skrika ut vår åsikt och vara anonyma, profilera oss och vara breda, vara extremeffektiva och ostressade på en och samma gång. Slacktivism är definitionen på bland annat nätbaserad aktivism som går ut på att stödja olika sakfrågor, främst i sociala medier, och därigenom visa världen var man står och känna att man har bidragit till något. Det kan ta form i att man gillar sidor som stödjer eller tar avstånd från olika saker eller att man byter profilbild till någon symbol för att uttrycka stöd. Men där slutar engagemanget. Den hårda beskrivningen är att delta på enklast möjliga sätt utan att i praktisk mening uträtta något annat än att  tillfredsställa sin eget dåliga samvete för att man inte engagerar sig.

[Read more...]

Twitter feed i WordPress

Så här ser min Twitter bild ut malin_goransson

Det är ganska stiligt att ha sin Twitter feed på sin WordPress sida. Ger lite live och man får visa upp en lite personligare sida av sin vardag. Förutsatt att det är så man använder Twitter vill säga. Jag hade en Twitter feed widget på min sida innan. Inga problem att hitta en sådan, det finns många snygga. Dock stötte jag på patrull när jag skulle mata in själva tweetsen i den feed widgeten hade.

Den enkla anledningen till det är att Twitter har gjort förändringar och inte längre stödjer “badges” (hittade ingen vettig översättning på det). Detta betyder inte att du inte har rätt att visa din Twitter feed utan bara att den är lite bättre skyddad. Lösningen kommer här:

Så får du ut din Twitter feed

  • Gå till Twitter for developers och logga in med ditt Twitter inlogg
  • Håll musen över din lilla bild i övre högra hörnet, välj my applications
  • Skapa en ny application. Lika bra att döpa den väl om du ska skapa fler.
  • OBS! Kontrollera att applicationen endast har läsrättigheter.
  • Ta dina nyckar och klistra in i den widget du valt.
  • Den kommer fråga efter dessa fyra: Consumer key, consumer secret, access token och access token secret.
  • Klart, blända dina besökare med din underhållande Twitter feed!Twitter feed fågeln

Jag är en påhejare av säkerhet och tycker därför det är helt i sin ordning att Twitter gjort den här förändringen. Även om jag skulle tycka att det vore kul att visa min favorit-Twitttare på min sida så har jag väl inte rätt att profitera på att någon annan är bra på att Twittra?

 

Sociala medier goes AF

Söka jobb via sociala medier

Var bor du? Vad gör du?

Dagens Nyheter skrev härom dagen om hur sociala medier blir allt viktigare som arbetsförmedlare (Artikeln: Så får du jobb genom sociala medier). De sociala medierna skapar förstås möjligheter både för rekryterare och arbetssökande. Samtidigt blåser det nästan ständigt styv kuling kring Arbetsförmedlingen med dess ineffektiva uppbyggnad och dåliga resultat. Är det kanske bättre att sociala medier tar vid?

 

[Read more...]