Sociala medier goes AF

Söka jobb via sociala medier

Var bor du? Vad gör du?

Dagens Nyheter skrev härom dagen om hur sociala medier blir allt viktigare som arbetsförmedlare (Artikeln: Så får du jobb genom sociala medier). De sociala medierna skapar förstås möjligheter både för rekryterare och arbetssökande. Samtidigt blåser det nästan ständigt styv kuling kring Arbetsförmedlingen med dess ineffektiva uppbyggnad och dåliga resultat. Är det kanske bättre att sociala medier tar vid?

 

AF vs sociala medier

Det allra största skillnaden mellan AF och sociala medier i jobbsökarsamanhanget är att till Arbetrsförmedlingen vänder du dig när du vill söka på jobb och rekryterare när de vill hitta dig. De sociala medierna, och det innehåll du valt att publicera i dem,  å anda sidan är där för dig och alla andra HELA tiden. När du vänder dig till en arbetsgivare eller arbetsförmedlare i ett professionellt sammanhang vill du framhäva vissa saker hos dig. En organisation som AF finns till för att framhäva dig när du vill det på det sätt du väljer (att de inte är så bra på det är en annan debatt). I sociala medier däremot vet du inte vem som har ögonen på dig.

Det är inte helt lätt att kontrollera den bild av sig själv man förmedlar när kanalerna är många, ständigt tillgängliga och dessutom består av både ljud, bild och text. Som om inte det vore nog bygger man bilden av sig själv online med hjälp av vad man väljer att engagera sig i. Om du vill jobba inom ett visst område är det förstås positivt om du skriver om det, gilla artiklar om det och delar sidor som handlar om det. På sätt och vis ger det en mycket mer trovärdig bild av hur kunnig och engagerad du egentligen är i ditt område än om du skriver i din CV att du är kunnig och engagerad. Dock kan du inte förväntas vara ditt yrkes-jag konstant och bara publicera material som “passar din profil”. Vilket leder oss till en annan aspekt: att våga lita på att en potentiell arbetsgivare som har researchat dig i sociala medier helt kan bortse från det faktum att hen tycker jag har skev humor till exempel och dömer dig för det, hur omedvetet det än må vara, det är ändå en människa.

Positivt är ju att arbetsgivare ges möjlighet till en helhetsbild och negativt att jag kanske inte vill skriva under på det sammanhang som någon bekant taggade mig i när jag inte var på min vakt. För att sociala medier ska vara en bra kraft för oss i jakten på det perfekta jobbet måste vi i någon mån överblicka hela vår onlinenärvaro och helst inte posta något någonstans som inte är 100% jag.

Från rekryterares perspektiv ser jag bara fördelar med denna utveckling. De har en fantastisk chans att annonsera effektivt och verkligen hitta rätt person till rätt position. Vi bjuder dem på info och historik om oss själva, presenterar oss noga, gillar/följer deras sidor och dessutom hjälper vi dem att få fin spridning på sina annonser genom våra nätverk.

Lär ut kommunikation i sociala medier vetja

Jag tycker att sociala medier är en bra möjlighet att exponera oss för arbetsgivare och de för oss. Dock måste vi nog vara på vår vakt för den dubbla eggen det innebär att kommunicera med potentiella arbetsgivare och polarna i samma kanal. Att bemästra konsten att kommunicera sitt jag online kommer att bli VIKTIGT, kanske börjar det bli dags för AF att utbilda arbetssökande i sociala medier?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>