Internetmarknadsförare

Är på väg att bli internetmarknadsförare och har massor av tankar om ämnet. Som kategori kommer internetmarknadsförare hållas ganska bred och generell. Inlägg i denna kategori kommer handla om tankar och lärdomar om att vara internetmarknadsförare i stort.

E-förvaltning i en demokrati

Internetdagarna på Waterfront E-förvaltning

Jag var ju på Internetdagarna på Stockholm Waterfront den 26:e november, en väldigt givande dag! Det som överskuggade var väl möjligen att jag var lite utarbetad och nervös på grund av att just denna dag även var vald dag för att släppa den webbplats jag jobbat stenhårt med sedan sommaren. Oron även indexering, tabbar i funktioner osv osv phu! Men det är en annan historia (det gick vägen). Den stora överraskningen för dagen var att jag fann seminariet om e-förvaltning så intressant som jag gjorde.

Vad är e-förvaltning

Internetdagarna på Waterfront - E-förvaltning

Det program jag valt att gå på hette Den digitala vardagen (#digidag) och inkluderade hur det digitala påverkar vår vardag. Alltså inte med en lika kommersiell prägel som den digitala vardag jag vanligtvis ägnar mig åt. Det pratades om digitalisering av skola och läromedel, poliser som twittrar (#YBSödermalm), digitala hjälpmedel i sjukvården och offentliga sektorn i stort. Framförallt konstaterades att den så kallade digitaliseringen av förvaltningstjänster i vårt samhälle, det de kallade e-förvaltning, gått för långsamt och fortsätter göra det.

Den demokratiska aspekten av e-förvaltning

E-förvaltning låter sjukt torrt men står för något som borde vara en självklarhet i ett demokratiskt samhälle. Det som seminariets deltagare verkligen ville belysa var att det är problematiskt att ens använda prefixet “e-” framför e-tjänster, e-verksamhet osv för så länge man gör det blir dessa digital tjänster för evigt sekundära och separerade från vad som alltid varit det ordinarie sättet. Det är problematiskt dels för att det tillåter förändringsmotstånd och dels för att dessa verksamheter hamnar i limbo när det gäller avdelning och budget. Det både försvårar och försenar utvecklingen för att framtagandet av så kallade e-tjänster hamnar inom offentligförvaltning någonstans mellan verksamhetsutveckling och it/teknik. Och så lär det väl förbli så länge digitalt inte är standard. Jag vill mena att det är svårt att ens renodla avdelningar från it/teknik eftersom det genomsyrar allt nu, eller åtminstone borde det. Har det inte alltid varit så att man utvecklar både verksamhet, tjänster och produkter med teknikens hjälp. Tekniken å sin sida utvecklas för att underlätta och nyskapa verksamheten osv. Det enda digitaliseringen av offentlig förvaltning verkligen kräver av oss är förändringsbenägenhet och det ska vi väl ändå kunna muskla upp.

Jag förstår att det kan finnas oro inför det nya och att man noga måste beakta de säkerhetsrisker det innebär att gå för fort fram men system som är nya. MEN i slutänden kan man inte kalla våra demokratiska institutioner för demokratiska om de inte motsvara oss som befolkning. Eftersom vi lever så stor del av våra liv i den digitala världen är det väl snarare odemokratiskt att vår förvaltning inte är digital i motsvarande grad, något av en parlamentarisk tanke. Så kom igen Sverige, kan britterna så kan väl vi bli “digtal by default”

Förresten började dagen med en talare som höjde gaming till skyarna och hade massor av intressanta studier för hur spelande och gamification påverkar oss på ett positivt sätt. Det får jag ta en annan gång…

Min Author Rank kan ju mätas!

Jag har ju provat det här med Google Authorship ett tag nu. Och märkte just att man kan mäta sin Autor Rank och kastade genast in resultatet i en widget. Oklart vad man ska ha det till men va fan, kul grej!
 

Vad är Google Authorship och Author Rank?

Author rank internetmarknadsförare

De små ansiktena i vänster kant!

Google Authorship är väldigt hippt nu. Det är ett sätt att knyta ihop sig själv med det man publicerar på nätet. Även om man publicerar på många olika ställen, vilket ju många gör. Sen ska detta kunna rankas och värderas i form av author rank. Det låter fantastiskt och blir säkert det också. Dock hittar man ingenstans något konkret om att det har någon faktisk betydelse för ranking.

Hur Google Autorship?

Det är faktiskt ganska enkelt. Komponenterna du behöver är:

  • Ett Google+ konto
  • En sida att skriva för
  • Tillgång till koden på den sida du skriver för
  • Och något vettigt att skriva

På din Google+ profil hittar du en avdelning där du kan ange adresser till sidor du bidrar till. Avdelningen heter logiskt nog “Bidrar till”. Fyll där i adressen till din sida (eller den sida du bidrar till). peta sedan in följande tagg i koden på sidan:

  <a href="https://plus.google.com/dingoogle+profiladress?
   rel=author">Google</a>

Sen ska det fungera. Givetvis måste du har en vettig bild på dig själv som profilbild och hur du vet om du har en vettig bild är helt enkelt att är den inte vettig blir den inte godkänd. Om du vill testa att det fungerar gör du det här: http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets då får du en förhandsvisning av hur det kan se ut med din bild i söket.

Varför Google Authorship och Author Rank?

Man vet inte riktigt än men det är ju väldigt förtroende ingivande att se den som skrivit något. Bara att hoppas att alla resonerar som jag när man sätter sitt nylle på det man skriver: Att man faktiskt står för det och kvalitetssäkrar det. Personligen tycker jag ju alla försök att kvalitetssäkra är bra och tanken med att erbjuda moroten Author Rank är ju att författare ska lockas anstränga sig lite mer för att skapa bra innehåll att bjuda ut på nätet med sitt eget ansikte bredvid.

author rank malin göransson internetmarknadesförare

Så, här kan du mäta din rank: http://beta.authorrank.org/. Det roliga betaverktyget påstår sig ta med både kvalitet, kvantitet och mångfald i sin algoritm för att beräkna min author rank. Det låter ju lysande! Min rank är 4.39, vad det nu betyder =)

Feedly- bästa since sliced bread

Malin Göransson älskar Freedly

Jag har alltid tyckt det har alltid varit trassligt att hinna läsa alla tidningar jag skulle vilja. Det har inte direkt blivit lättare efter att “det man vill läsa” även kommit att innefatta en miljon sidor på internet, var av vissa till och med kan räknas som ett obligatorium för en internetmarknadsförare. Alla dessa RSS flöden kräver en RSS läsare. En riddare i skinande, digital rustning har kommit till min undsättning: Feedly.

 

 

Vem är Feedly?

RSS läsare Feedly bilder Malin Göransson

Det Feedly inte alltid lyckas med är att få rätt bild på rätt plats. Eller?

Feedly är en smart liten Rss-läsare som låter dig prenumerera på alla dina favoritsidors RSS flöden. Dessutom får du dem stiligt presenterade i kategorier som du själv valt. På så sätt kan du när du har en stund över, även om det är en liten stund, plöja igenom några nyheter. Självklart hinner man lika lite läsa hela långa artiklar med Feedly på några minuter som man gör i en vanlig tidning. MEN det fantastiska ligger i upplägget. För det första får du bara artiklar föreslagna i de ämnen du själv valt. Alltså slipper du skvaller och bantnigstips som är svårt att undvika i vanlig press eftersom det av någon outgrundlig anledning säljer så bra. För det andra erbjuds du en lagom kort eller lagom lång snippet som Feedly förberett åt dig. Den presenterar artikeln i korthet så du kan välja att läsa den eller inte. Såna korta snuttar hinner man läsa förvånansvärt många på kort tid, det vet alla som öppnat en Metro, men återigen du har valt ämnena själv. Sen kan man anpassa sin läsning efter tid och intresse. Det som inte är intressant eller kanske så passa lite intressant att det räcker gott med snippeten, swipar du bara bort. Om du däremot ser något som intresserar dig, klickar du dig vidare och läser hela alternativt väljer spara till senare och läser i lugn och ro på tåget hem sen. Och har ännu en gång framgångsrikt lyckts smita från allt skrot som står i tidningen bara för att alla andra vill ha det där.

Malin Göranssons tidning

Ska sägas: det är inget fel på min dagstidning heller, den är bara inte alltid där jag är

För vem är Feedly?

För mig! Och alla andra som älskar nyheter, vill få dem smidigt presenterade och har en smartphone. Man kan nog också säga att det är till för dem som vill framstå som att de har koll utan att ta sig tid att ha det, men vad gör väl det om hundra år. Jag älskar effektiv omvärldsbevakning! Omvärlden: känn dig bevakad!

Internetmarknadsförare, en begreppsanalys

Inspirerad av min kloka vän Sandra, som just skrivit en bejublad begreppsanalys inom vårdkunskap, tänkte jag också ge mig på en liten begreppsanalys. I mitt fall är titeln “internetmarknadsförare” under lupp. 
 

Jag är alltid lite misstänksam mot för breda begrepp. Titeln för dagen skulle kunna jämföras med koordinator, handläggare. Alldeles för brett att greppa men säger ändå något om vilket område det rör sig om. Det är ju bra, men nöjer vi oss med en titel som så pass diffust beskriver vår kompetens. Kanske har ni sett den svenska filmen Masjävlar som bland annat skildrar hur dålig relation man kan ha trots att man är systrar. Den yngsta systern vrålar till släktingen (reservation för att det var länge sen jag såg filmen, men ni fattar grejen):

Begreppsanalys internetmarknadsförare, bild ur  Masjävlar

Hon jobbar med data!

-Du vet ju inte ens vad jag jobbar med!!

-Det vet jag visst! Du jobbar ju med data!?

[Read more...]

Bryr sig ingen om cookies?

söktrend för cookielagen, cookies

Den röda, platta trenden är cookielagen

Jag hade tänkt skriva ett inlägg om retargeting och började leta efter ett bra nyckelord. Tanken var att diskutera lite runt cookies, integritet och om inte många stör sig på att annonser förföljer en för att man bara tittat på något. Kruxet var bara att jag hittade inga ord runt ämnet som har någon sökvolym att tala om. Så nu handlar istället det här inlägget om: Ärligt, är det ingen som bryr sig om varför de blir förföljda av annonser på nätet?!

sökningar på integritet

Minimalt sökintresse för nätintegritet

[Read more...]

Webbverktyg i en värld av länkar

Webbverktyg för internetmarknadsförare

Så ser min högst analoga verktygslåda ut

Per Petterson, från Search Intergration, gästade oss internetmarknadsförare idag. Han upplyste oss på bästa sätt om hur vi ska fixa fina och relevanta länkar till våra sidor. Eller kanske framförallt hur vi ska hålla ordning på dem. Eftersom internet är förhållandevis omfattande =) finns det anledning att använda vissa webbverktyg till hjälp med att hålla kolla på de länkar som leder till dig. Både de god- och elakartade. Dessa webbverktyg hjälper oss internetmarknadsförare att framstå som magiker som kan trolla fram fantastiska sökresultat.

Dagens tips på webbverktyg

  • Majestetic SEO
  • Screaming Frog

[Read more...]

Skapa en egen favicon

Jag började störa mig på det lilla vita pappret i hörnet av fliken på min sida. Fult och opersonligt! Den lilla iconen heter favicon och jag tog reda på hur jag kan göra en egen favicon. 
 

Vad är en favicon?

Innan egen faviconOrdet favicon är förstås för en förkortning av “favorite icon” och refererar till den lilla iconen som visas högst upp i fliken i webbläsaren. Andra namn på den lilla bilden är web site icon, URL icon, tab icon eller bookmark icon. Favicon’s fyller funktionen att vara snygga och att hjälpa vår besökare att urskilja min sida bland sina flikar och bokmärken. Därför är det fint med en egen unika favicon. De flesta väljer att ha en egen favicon för igenkännings skull. Här är några som du garanterat känner igen, tillsammans med min egen lilla favicon som ser ut som ett m.

Alla har en egen favicom

Här är flera egna favicon som du känner igen. Gmail, Facebook, Malin Göransson, Wikipedia och Google

[Read more...]

WordPress SEO plugin

Jag har så smått börjat förstå hur mycket hjälp det finns att få med sin sökmotoroptimering av den WordPress SEO plugin jag redan har. Så då är det alltså hög tid att se till att alla inställningar stämmer. Det plugin jag valt heter WordPresst SEO plugin  och är skapat av en som kallar sig Yoast och har byggt mång bra plugins till  WordPress. Oj! Det fanns en hel del att ställa in.

Att ställa in sitt WordPress SEO plugin

Som sagt, det finns en hel del bra justeringar att göra och det tar en stund. Är det värt det? Ja, troligtvis. Det är ju helt fantastiska att det finns extremt smarta människor (som Yoast till exempel) som bygger verktyg åt oss så vi ska slippa gå in och peta i metataggarna själva. Jag använder som sagt WordPress SEO by Yoast som ger möjlighet till SEO inställningar i: titlar&meta, sociala medier, sitemaps, perma- och internalänkar och RSS. Dessutom går det att lätt importera inställningar från en annan plugin som man har använt innan och vill byta från.

[Read more...]

Google ranking Malin Göransson forts.

Hur går det med rankningen?

Det kan vara på sin plats att följa upp hur det går för mig och min Google rankning. Jag har inte indexerat min sajt då den inte har så mycket rafflande internetmarknadsförings-relaterat innehåll ännu =) Alltså har jag inte så mycket att rapportera om min soon to be höga Google ranking. Dock har jag verkat i det fördolda och tagit reda på saker.

Konkurrensanalys av Malin Göransson

Malin Göransson Google ranking

Namnet Malin Göransson är ju väldigt vanligt. Det är inget nytt. Dock blev jag förvånad att finna att mitt namn ändå genererar en viss sökvolym varje månad. inte mindre än ett genomsnitt på 50 personer i månaden söker på namnet. Oklart om det är bra nyheter eftersom de, vad jag vet, inte letar efter den Malin Göransson om är just jag. [Read more...]