E-förvaltning i en demokrati

Internetdagarna på Waterfront E-förvaltning

Jag var ju på Internetdagarna på Stockholm Waterfront den 26:e november, en väldigt givande dag! Det som överskuggade var väl möjligen att jag var lite utarbetad och nervös på grund av att just denna dag även var vald dag för att släppa den webbplats jag jobbat stenhårt med sedan sommaren. Oron även indexering, tabbar i funktioner osv osv phu! Men det är en annan historia (det gick vägen). Den stora överraskningen för dagen var att jag fann seminariet om e-förvaltning så intressant som jag gjorde.

Vad är e-förvaltning

Internetdagarna på Waterfront - E-förvaltning

Det program jag valt att gå på hette Den digitala vardagen (#digidag) och inkluderade hur det digitala påverkar vår vardag. Alltså inte med en lika kommersiell prägel som den digitala vardag jag vanligtvis ägnar mig åt. Det pratades om digitalisering av skola och läromedel, poliser som twittrar (#YBSödermalm), digitala hjälpmedel i sjukvården och offentliga sektorn i stort. Framförallt konstaterades att den så kallade digitaliseringen av förvaltningstjänster i vårt samhälle, det de kallade e-förvaltning, gått för långsamt och fortsätter göra det.

Den demokratiska aspekten av e-förvaltning

E-förvaltning låter sjukt torrt men står för något som borde vara en självklarhet i ett demokratiskt samhälle. Det som seminariets deltagare verkligen ville belysa var att det är problematiskt att ens använda prefixet “e-” framför e-tjänster, e-verksamhet osv för så länge man gör det blir dessa digital tjänster för evigt sekundära och separerade från vad som alltid varit det ordinarie sättet. Det är problematiskt dels för att det tillåter förändringsmotstånd och dels för att dessa verksamheter hamnar i limbo när det gäller avdelning och budget. Det både försvårar och försenar utvecklingen för att framtagandet av så kallade e-tjänster hamnar inom offentligförvaltning någonstans mellan verksamhetsutveckling och it/teknik. Och så lär det väl förbli så länge digitalt inte är standard. Jag vill mena att det är svårt att ens renodla avdelningar från it/teknik eftersom det genomsyrar allt nu, eller åtminstone borde det. Har det inte alltid varit så att man utvecklar både verksamhet, tjänster och produkter med teknikens hjälp. Tekniken å sin sida utvecklas för att underlätta och nyskapa verksamheten osv. Det enda digitaliseringen av offentlig förvaltning verkligen kräver av oss är förändringsbenägenhet och det ska vi väl ändå kunna muskla upp.

Jag förstår att det kan finnas oro inför det nya och att man noga måste beakta de säkerhetsrisker det innebär att gå för fort fram men system som är nya. MEN i slutänden kan man inte kalla våra demokratiska institutioner för demokratiska om de inte motsvara oss som befolkning. Eftersom vi lever så stor del av våra liv i den digitala världen är det väl snarare odemokratiskt att vår förvaltning inte är digital i motsvarande grad, något av en parlamentarisk tanke. Så kom igen Sverige, kan britterna så kan väl vi bli “digtal by default”

Förresten började dagen med en talare som höjde gaming till skyarna och hade massor av intressanta studier för hur spelande och gamification påverkar oss på ett positivt sätt. Det får jag ta en annan gång…

Trackbacks

Leave a Reply to Året på Instagram - Malin Göransson Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>