Content marketing: King eller bara buzz?

Devisen “content is king” är poppis i alla möjliga sammanhang. Inte minst för att underblåsa den tyngd som content marketing har. Jag tänker inte säga emot! Möjligheterna verkar stora. Men är det helt odelat bra? Här är mina inledande funderingar.
 

content is kingJag har länge sett och tagit del av otaliga typer av roligt, snyggt eller provocerande innehåll med alla möjliga tydliga eller mindre tydliga avsändare. Inte förrän nu har jag kunnat sortera in dessa aktiviteter som content marketing. Möjligen är att det inte alltid kallats så. Sara Öhman gjorde entré hos onlinemarknadsförarna på Medieinstitutet direkt efter jul är att vi ska få prova på just content marketing (läs om vårt projekt). Content marketing går alltså ut på att skapa innehåll om eller kring sin produkt som är anpassat för att tilltala den valda målgruppen, för att sedan publiceras eller spridas i de kanaler som passar samma målgrupp. Innehållet ska tillföra något mer än “vanlig reklam” gör och vara lite mer värdeskapande. Således kan man skapa innehåll som inte har direkt anknytning till produkten men ändå passar målgruppen som kommer köpa produkten. Jag imponeras av Saras förmåga av att hitta nytta i innehållsmarknadsföringen på alla möjliga plan, rekommenderar verkligen hennes blogg. Hon är dessutom väldigt generös med tips och guider .

Det jag ser som innehållsmarknadsföringens stora styrka är att den möter ett krav från oss surfare på bättre innehåll på nätet generellt. Jag tror vi som i hög utsträckning lever och konsumerar online kräver lite mer kvalitet av nätet nu och tycker företag som mest annonserar blir lite tjatiga. Vi vill ha det innehåll som ger oss något, vi vill se lite engagemang i produktionen av innehåll för nätet, då känner vi att företagen bryr sig om oss och vi kanske handlar av dem. 

Å andra sidan tror jag att det är en ganska lång väg till att få innehållsmarknadsföring lönsam och hur väl det lyckas är nog ganska beroende av branch och företagets (eller möjligen markandssatsningens) storlek. Stora företag som har bra grundsetup för innehållsproduktion bör ha en kortare väg till att se affärsnyttan medans små företag troligtvis kan sätta upp en bra plan och strategi utan problem men får svårt att avsätta och räkna hem de timmar det tar att producera det planerade innehållet. Vidare har företag med exempelvis mycket historia eller en verksamhet som ändå dokumenteras på olika sätt kortare väg till att få ut sitt innehåll på bred front än företag som rör sig i branscher som kanske utifrån ses som lite “tråkigare” (tex industri). Det pågår mycket diskussion i klassen (och överallt nästan) om värdet. Jag får känslan av att många helt okritiskt propagerar för att alla måste ägna sig åt innehållsmarknadsföring (kanske för att de tycker det och kul att jobba med) som om det vore det ända rätta. Det verkar lite destruktivt i mina ögon. Att kasta sig in i det tror jag blir både dyrt och dåligt. Dessutom tror jag att själva kärnfrågan snarare är “passar det oss” än “hur ska vi få in det”. För att sammanfatta, jag tycker inte det går att sätta punkt efter påståendet “content is king” för det finns if’s and but’s. Förutsatt att innehållet är grymt och betalar sig så stämmer påståentet. Men om innehållet inte håller måttet eller att innehållsproduktionen tar tid från marknadsaktiviteter du vet lönar sig tar du en stor risk både med ditt varumärke och din försäljning. Vi får se var jag står i frågan efter det här projektet!

Trackbacks

Leave a Reply to Content Marketing projektet #myfoodprank - Malin Göransson Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>