Internetmarknadsförare, en begreppsanalys

Inspirerad av min kloka vän Sandra, som just skrivit en bejublad begreppsanalys inom vårdkunskap, tänkte jag också ge mig på en liten begreppsanalys. I mitt fall är titeln “internetmarknadsförare” under lupp. 
 

Jag är alltid lite misstänksam mot för breda begrepp. Titeln för dagen skulle kunna jämföras med koordinator, handläggare. Alldeles för brett att greppa men säger ändå något om vilket område det rör sig om. Det är ju bra, men nöjer vi oss med en titel som så pass diffust beskriver vår kompetens. Kanske har ni sett den svenska filmen Masjävlar som bland annat skildrar hur dålig relation man kan ha trots att man är systrar. Den yngsta systern vrålar till släktingen (reservation för att det var länge sen jag såg filmen, men ni fattar grejen):

Begreppsanalys internetmarknadsförare, bild ur  Masjävlar

Hon jobbar med data!

-Du vet ju inte ens vad jag jobbar med!!

-Det vet jag visst! Du jobbar ju med data!?

Den yngre systern är ilsken på begreppet “jobba med data” för det underminerar hennes expertis att klumpas ihop med en så stor bredd. Jag sympatiserar, jag vill att folk ska förstå vad jag är grym på. Även för oss som i skrivandets stund studerar internetmarknadsföring är det inte helt självklart vad en internetmarknadsförare är, även om vi kan ge tusen exempel på vad en internetmarknadsförare gör (eller kan göra iaf). Vi och våra blivande kollegor använder alltså titeln internetmarknadsförare i brist på bättre. Det är ett lätt och brett sätt att beskriva något som kan innebära hur mycket som helst som är för jobbigt att förklara. Alltså håller vi det till internetmarknadsförare, vi marknadsför och vi gör det på internet.

Definitioner: Internetmarkandsförare

internetmarknadsförare saknas i SAOLInternetmarknadsförare finns inte med i Svenska akademins ordlista, inte heller internetmarknadsföring. SAOL hoppar vårdslöst direkt från “internetkafé” till “internettidning” utan så mycket som en blick åt oss internetmarknadsförares håll. Tråkig stil, Englund och De Aderton =) Många andra ger sig dock på att försöka definiera begreppet. Tyvärr är de flesta företag som säljer tjänsterna en internetmarknadsförare utför och det är svårt att hitta en oberoende definition. Wikipedia har ingen artikel som heter interntmarknadsförare men det finns en om internetmarknadsföring, och beskriver det så här:

Internetmarknadsföring: (E-marknadsföring) innebär användandet av Internet som kanal för marknadskommunikation. Internetmarknadsföring inkluderar displayannonsering (banners), marknadsföring via e-mail, “pay per click”-annonsering, sökmotorpositionering, sökmotoroptimering, sponsrade länkar, affiliatesystem (prestationsbaserad marknadsföring), annonsering på bloggar etc. Internetmarknadsföring eller digital marknadsföring?

Ibland görs en distinktion mellan internetmarknadsföring och digital marknadsföring:
Internetmarknadsföring: Marknadsföring genom användning av digital teknologi. Huvudsakligen webbdesign, framför allt webbplatser, och eventuellt banners eller kortare reklamfilmer som komplement till traditionella reklamkampanjer.
Digital marknadsföring: Marknadsföring genom användning av teknologi för elektronisk kommunikation. Tillhandahåller tjänster inom webbproduktion, men specialiserar sig även på kommunikativa strategier, identitet och långsiktigt varumärkesbyggande via digitala kampanjer.

Jag hyser inga illusioner om att denna definition är oberoende utan snarare skapad av samma ovannämnda företag som jobbar med det. Men kanske är det så begreppet ändå ska definieras, genom de aktiva inom området. Det är nog så det alltid gått till. Internetmarknadsförare får nog definiera sin egen titel.

Internetmarknadsförare bildsök

I bildsöket tittar min egen verktygslåda fram, och till höger en bild från klasskamrat Jonas sida.

Så gör internetmarknadsförare

Så för att ta en rätt pedagogisk beskrivning från branschen plockade jag en från MediaAnalys. De jobbar ändå mycket med publikationer, webbinarier med mera och är på så sätt ganska “bjudiga” med information om vad vi internetmarknadsförare gör och hur. De sammanfattar rollen i sex punkter i sin guide till internetmarknadsföring: sökmotoroptimering, sociala medier, pressmeddelanden online, e-postmarknadsföring, banners, och affiliatemarknadsföring. De beskriver även vad respektive innebär men det behöver vi inte gå in på här (den nyfikne kan hitta MediaAnalys guide här)

Så pluggar internetmarknadsförare

På Medieinstitutet heter utbildningen onlinemarknadsförare vilket refererar till samma sak. Skolans definition av internetmarknadsförare är samma som branschens eftersom det rör sig om en YH-utbildning och det är branschen som styr den via ledningsgruppen. I beskrivningen av utbildningen radas så många olika potentiella roller och kompetenser att det inte är någon ide att jag återger alla här. Du får några exempel resten får du läsa hos Medieinstitutet: Onlinemarknadsförare / Internetmarknadsförare, Search Planner, SEO (sökmotoroptimering), Webbanalytiker, Online Promotion Assistant osv

Min slutsats är att internetmarknadsförare kanske får duga så länge för att övergripande beskriva rollen men så fort jag får chansen ska jag kalla mig något mer specifikt och inte låta någon komma undan med generaliseringar likt “du jobbar ju med data”.

Vill du läsa fler perspektiv på ämnet har jag över trettio kompetenta klasskamrater som tänker lika mycket på internetmarknadsföring som jag. Några skriver om det också, spana in deras bloggar: Andreas Rosell, Sofia ZackrissonJonas TerneborgKarl Åhgren, Carolyn Lööw (det kan nog bli fler).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>